Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Den sidste bølge

Spillested: Aarhus Teater, Studio, Spilleperiode: D. 24. april – 24. maj
Medvirkende: Christian Hetland, Bue Wandahl, Mette Døssing
Iscenesættelse Johan Sarauw
Dramatiker: Peter-Clement Woetmann
Scenografi: Ida Grarup Nielsen
Af Lene Grønborg Poulsen

Peter-Clement Woetmann er nu aktuel med sin anden forestilling som husdramatiker på Aarhus Teater under titlen ”Den sidste bølge”. Her møder vi et glimt af fremtiden, som måske ikke er så langt væk alligevel. For i takt med den teknologiske udvikling er drømmen om et liv på Mars – et liv uden klimaforandringer, krige og smartphone-forstyrrelser pludselig rykket meget tættere på. ”Den sidste bølge” beskrives på papiret som ’en absurd science fiction om at kolonisere en anden planet’. Fortællingen starter med en præsentation af hovedfiguren Samuel, imponerende spillet af Christian Hetland, der sammen med to venner, Bue Wandal og Mette Døssing,sidder på en øde ø og filosoferer over livet. Er det moderne liv godt eller dårligt? Og hvad skal der egentlig til, før vi bliver lykkelige?

Vi ved fra stykket ”Til mine brøde” på Aarhus Teater i sidste sæson, at Peter-Clement Woetmann, der har en baggrund som digter, kan skrive replikker med poetisk nerve og musikalitet. Således også i indledningen til ”Den sidste bølge”, hvor hovedrollen Samuel, forholder sig til både morgenmadsritualer med havregryn samt overvejelser om krydsermissiler i Syrien fjernt herfra. I vores digitale virkelighed er alting tæt på, og bliver du for lykkelig, kan et greb i lommen og et tryk på telefonen lynhurtigt forsikre dig om klodens fysiske og moralske forfald.
”Den sidste bølge” vil have os til at tænke over de store problemer i verden. Over hvordan vi redder planeten, og over hvordan vi hyklerisk klapper os selv på skulderen for at købe økoæg, mens vi uden bekymring flyver på charterrejser. Desværre mangler forestillingen at samle de mange tråde og temaer, der bliver lagt ud.
I anden del af stykket på Mars forvrænges skuespillernes stemmer, samtidig med at de er iklædt grønne dragter. Det skaber kortvarige morsomheder, men forestillingens intensitet falder også, og replikkerne er svære at forstå.
Samuel længes efter Mars, og på den måde kan man sagtens forstå ham. Hvem kunne ikke drømme om at lægge klimaforandringer, krige og kaos bag sig. At skride fra et hele. Smække med døren. Og flyve til Mars.
På den måde er Samuel måske den perfekte metafor for et af det moderne menneskes største udfordringer. Vi bliver aldrig tilfredse, og vi tror, at græsset er grønnere på den anden side – eller på den anden planet.  
 

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk