Anmeldelse / januar 2017

Koreografi: Kenneth Greve
Scenografi: Erika Turunen og Mikki Kunttu
Dramaturgi: Pirjo Toikka og Kenneth Greve
Kostumer: Erika Turunen
Medvirkende: Den Finske Nationalballet, aspiranter ved Det Kongelige Teaters Balletskole og fortæller Vibeke Hastrup
Af Sara Strand

Se i min verden er Snedronningen en fortælling om livet fra barn til voksen. Det er et af H.C. Andersens mere voksne eventyr med en stærk udviklingshistorie. Jeg glædede mig derfor til at se dette dybe, indre psykologiske drama blive foldet ud via de muligheder, der ligger i ballettens univers. Desværre skete det ikke. Snedronningen var i stedet blevet forvandlet til en live udgave af Disneys juleshow - en dramaturgisk skændsel, hvor delene hang dårligt sammen, pointerne var klistret på med bedrevidende sukker og kulturelle fordomme (sådan er og danser svenskere, asiatere osv.), som hører helt fint og forståeligt hjemme i en Bournonville-tradition, men ikke i et nyproduceret stykke fra 2012!

Dertil kommer, at Vibeke Hastrup er en fantastisk fortæller, men behøvede hun at gå rundt på et repos à la melodi grandprix? Og behøvede vi at få præciseret, hvad karaktererne mente, tænkte, troede og følte og ikke mindst, hvad vi som publikum selv skulle tænke, tro og føle – er pointen i ballet ikke netop, at det oplever man helt umiddelbart igennem kroppen og dansen?

Jeg får svip af udstyrsstykker, hvor fokus i højere grad er på, at det ene special effekt moment skal afløse det andet i frygten for, at publikum skulle komme til at kede sig eller evt. tænke selv. Og i denne opsætning gjorde de mange effekter det svært for danserne at brænde igennem i kampen med videoindslag, dyr på scenen, publikumsinddragelse etc. etc. Hvor blev Kai og Gerdas præ-pubertære lidenskab af? Hvor var den fine skrøbelige historie om smerten og nuancernes indtræden?

Salen virkede ikke til at være ubegejstret. Og hvis man er til musicals, så kunne man sikkert få en fin mimisk musicaloplevelse. Men jeg havde foretrukket et mere præcist balletfokus med mindre fyld, skarpere dramaturgi og ikke mindst større scenisk præcision i trin og linjer.

Nå, ja jeg ser det naturligvis på den voksnes præmisser, og med til oplevelsen hører, at Snedronningen med sit følge gik i gennem stueplan i foyeren i pausen og et barn på en 8-10 år skreg oprigtigt højt og flygtede forskrækket: Dvs. noget gik jo lige ind, så måske er det bare en anmelder, der selv er blevet til en snedronning.