Anmeldelse / juni 2016

STEREO

Af Mette Garfield

Vægtløse svæver de rundt i rummet fyldt af hvide, små isflager. De hænger op af hinanden, drejer sig forsigtigt rundt, blødt. Snart hægter den ene sig fast på den anden og dernæst omvendt. De bytter pladser. Skiftes til at støtte hinanden. Er en enhed nærmest, en enlig rumsonde, for så igen at blive til to.

Det ser i hvert fald ud som om, danserne svæver rundt ude i rummet i Recoil Performance Groups nyeste værk STEREO, som er en udforskning af duettens bevægelsesmønstre i interaktion med scenografiske 3D-animationer. Animationer, der fx kan få rummet til at åbne sig i dybe sprækker. I værket leges der med publikums sansninger. For det er faktisk snyd, at vi ser dybder i scenografiens projektioner, ligesom koreografien også snyder os til at tro, at danserne trodser tyngdekraften.

Forinden er vi publikummer i de indledende rulletekster også blevet bedt om at tage 3D-brillerne på. Og så starter forestillingens rumlige perceptionstricks i Hotel Pro Forma traditionen, men uden hotellets storhed og perfektion. I STEREOs enkle, sort/hivde grafik handler det om øjeblikket, nu’et og de scenekunstneriske nybrud i forbindelsen mellem danserne og animationerne, fremfor at fremtrylle storslåede billedmættede tableauer.

Det er de skrøbelige live øjeblikke, hvor danserne balancerer rundt på de animerede isflager, forsvinder i gulvet, der opløser sig i et sort hul eller, da de senere, som sagt, svæver vægtløst rundt i rummet  fyldt med de splintrede isstumper, der har fokus.

Recoil Performance Group, med koreograf Tina Tarpgaard og softwarekunstner Ole Kristensen i spidsen, har i en årrække produceret værker i en interessant undersøgelse af koreografi, krop, rum og digital teknologi. I STEREO er de gået skridtet videre til 3D animationer, hvilket selvfølgelig måtte komme.

STEREO viser bemærkelsesværdig koreografi, der ikke falder for klistrede, fraserende klicher om parret og duetten, men i stedet finder nye rørende måder og veje for partnerarbejdet. Derfor kunne man måske også have ønsket, at danserne fik mere plads i forestillingen, hvor 3D animationernes spil med rummet og den elektroniske musik tilsyneladende får overtaget, men samtidig forstår man begejstringen for de nye 3D virkemidler.  

 

 

  

Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Af Kristoffer Raasted og Ragnhild May
Interview Thomas Ostermeier
D. 18. august på Kronborg Slot
Festival: Helsingør + Helsingborg 1.-6. august
Religion
jeg vil ikke afsløres
Om iværksætteri
Tanker om sceneord

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk