Nyd en dugfrisk dansk monolog
Aarhus Teater
Turne rundt i hele landet
Livingstones Kabinet leger scenekunsten frem
Interview med syrisk dramatiker
Aarhus teater
Østre Gasværk Teater
Fredericia Teater
Aarhus Teater
Skuespilhuset, Det Kongelige Teater
Bellevue Teatret
Betty Nansen Teatret
Teatret Svalegangen
Republique, Store Scene
Tivoli
Religion
Driver teaterbranchen intern censur?
konsekvenser for det danske teaterlandskab.
Interview med Efva Lilja
Den Anden
Den Anden
Grønnegårds Teatret
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Fortællingens magt
Maria Lucia vandt Teaterpokalen
Det var LIVA der manglede
Nyd en dugfrisk dansk monolog

Under Gud, Over Loven

Spilleperiode: 1. september 2016 - 15. september 2016, ti-fr kl. 19:30 og lø. kl.16:00.
Spillested: Svalegangen
Tekst: Lars Husum
Instruktør: Morten Lundgaard
Scenografi: Laura Rasmussen
Lys: Anders Kjems
Lyd: Marcus Aurelius Hjemborg
Medvirkende: Charlotte Trier, Henrik Vestergaard, Frederik Meldal Nørgaard og Anders Brik Madsen
af Lene Grønborg Poulsen

Hospitalslægerne opererer med den ene hånd og drikker tequilashots med den anden. Menneskeliv bliver reddet, men de økonomiske bilag stemmer ikke helt. I Von Baden og Lars Husums tempofyldte forestilling ”Under Gud, Over Loven”, sættes overlægers brug af forskningsmidler til private og ekstravagante formål under lup. Forestillingen tager udgangspunkt i de omfattende afsløringer, der i 2013-2015 kom frem om en række lægers overforbrug samt udokumenteret brug af forskningsmidler på Rigshospitalet.

Anders Brik Madsen fra Von Baden er som en kamæleon for øjnene af os. Det ene øjeblik står han på scenen og fortæller om, hvor hårdt det er at operere på små børn. Ansvaret er næsten umenneskeligt at bære. I næste sekund danser han rundt til tonerne af ”Stayin’ Alive” med en drink i hånden, eller vi ser ham med familien på en forretningsrejse til Australien, hvilket på alle måder må defineres som gråzone i forhold til brug af forskningsmidler. Lars Husums manuskript kommer på den måde rundt om alle aspekter af svindelsagen, mens både manuskript og iscenesættelse arbejder med en fin vekslen mellem realistiske scener og komiske optrin tilsat meget sort humor. Underholdningsværdien er høj i Von Badens udgave af den omstridte lægeskandale.

”Over Gud, Under Loven” fungerer bedst i de øjeblikke, hvor det lykkes iscenesættelsen at gøre publikum lidt i tvivl om, hvad der er op og ned i konflikten.  Er det lægerne, ledelsen, systemet, pressen eller os selv, der egentlig bør stilles til ansvar? Den usikkerhed fungerer især i starten, hvor vi både introduceres for de selvretfærdige og dygtige læger sat overfor en kynisk ledelse, der gerne vil undgå afsløringer i pressen. Andre steder virker pointerne dog lidt for tunge, og især i scenerne fra lægernes morgenmøder, hvor skyld og viden er på dagsordenen, bliver replikskifte og samtaleflow hurtigt monotont. På samme måde giver flere af diskussionerne ikke nye perspektiver til dilemmaet. Pointerne er allerede vendt.

På skuespilsiden fungerer Charlotte Trier som et fint og forfriskende pift i den ellers maskuline Von Baden gruppe bestående af Henrik Vestergaard, Frederik Meldal Nørgaard og Anders Brik Madsen. Og Laura Rasmussens scenografi, med lysegrønne farver samt brugen af lysstofrør i loftet, bringer os med helt ind på operationsstuen.

I stykkets start er vi alle meget virkningsfuldt blevet iført hvide kitler. Også publikum bliver sat under lup og stillet til ansvar for, hvad der er sket. På den måde rejser ”Under Gud, Over Loven” nogle relevante spørgsmål om ansvar og skyld, som giver en ny og undersøgende dimension til en samfundsmæssig vigtig sag.

Teater 1

Store Kannikestræde 8
1169 Kbh K

 

Webredaktion

Rie Hammer
Mette Garfield 

 

Teatermagasinet Teater 1 udkommer fire gange
om året og er Danmarks eneste tidsskrift for både
dans, teater og performance. Vores mål er at tage
fat, der hvor dagspressen stopper.

WebDesign Morten Bak
mkcb.dk