Anmeldelse / januar 2017

Spillested: Takkelloftet
Spilleperiode: 14. januar til 2017
Koreografi: Marcos Morau og Stephan Shropshire
Dansere: Dansk Danseteaters internationale dansere
Af Sara Strand

Tim Rushton bød velkommen til Dansk Danseteaters nye scene: Takkelloftet, og introducerede ambitionerne om at invitere publikum med i øvelokalerne og aftenens to forestillinger.

Knot hvad betyder det? Ja, det betyder knude oversat fra engelsk til dansk. På papiret er det en forestilling, der undersøger den gordiske knude forstået som menneskets ensomhed. En lidt tænkt metafor i relation til den egentlige performance, der snarere var et evigt flow. Forestillingens styrke var den konstante og langsomme rytme, hvormed bevægelserne blev givet videre på alle fire, gående og med bløde træk henover gulvet  – én lang rolig fremadskridende bevægelse som i et evigt livsflow.

Koreografen Stephan Shropshire bruger en teknik, hvor han benytter en række talsystemer fra matematikkens univers, når han arbejder med danserne. Dette skinnede dog ikke så tydeligt igennem ved selve forestillingen, som man kunne have håbet.

Vals var på en helt anden måde nærværende på trods af en langt fjernere logik. Gammelt optageudstyr indledte med hastig spoling for at ende i flylyde som et symbol på rejsen ind i fremtiden. Rumvæsener à la små figurerer i olie defilerede ind, og skabte fantastiske og groteske stillbilleder. Alt hud og ansigt var skjult, og i de bedste glimt mistede man fornemmelsen af, at der var mennesker inden i. Man overgav sig til den levende organisme eller levende og groteske fremtidsanimation, som den samlede abstrakte figur dannede i magnetisk magi med genial brug af linjer i arme og ben. Forestillingen kunne med fordel være sluttet der – og have udeladt at blotte dansernes ansigter, som tilførte en hm… menneskelig dimension.

Tillykke til Dansk Danseteater med Takkelloftet – det bliver spændende at følge!